söndag 19 januari 2014

Ny vecka

Ännu en vecka, inte jättemycket att berätta. Tränat på ganska så vanligt. 116,5 km blev det. Det som varit speciellt under veckan är att jag tagit det ganska lugnt på de flesta passen. Ingen speciell orsak till det förutom att det är skönt att ta det lite lugnare ibland. Som vanligt har ca 80-90% av träningen varit transportlöpning.

Nästa helg blir det tävlingspremiär för 2014. Sandsjöbacka Trail Marathon som jag sprungit två gånger tidigare, 2011 samt 2013. 2011 bröt jag efter att ha sprungit fel två gånger. Förra året sprang jag nästan inte fel alls och kom i mål som trea. Egentligen är väl det här mer av typen upplevelselopp och jag ska försöka att inte vara så tävlingsinriktad, men det blir nog så ändå. Jag har kört några trail-pass sista veckorna för att vänja mig vid den biten, det är väl ungefär halva loppet som är ganska så teknisk terräng där det kan vara både lerigt, rotigt, snöigt och halt. Skovalet är väl inte avgjort än, förra året sprang jag med Inov-8 X-talon 190 men dom är kasserade nu. Så antingen blir det Inov-8 Oroc 280 (typ samma som X-talon 212 fast med tillägg av metalldubbar och därmed några hekto mer i vikt) eller La Sportiva Crosslite som är ungefär som X-talon fast lite tyngre (typ 280 gram de också) och utan metalldubb. Väderleksrapporten idag för nästa söndag visade några plusgrader och regn så det kan bli blött och härligt i skogen.

Annars har det väl varit ganska skönt att dra ner farten på passen sista veckan. För mig är ändå inte fart så viktigt i träningen som mängd. Jag råkade fastna i att kolla för mycket på klockan på mina transportlöp ett tag så varje pass blev ganska hårt och det är väl bra men i perioder är det ganska skönt att backa tillbaka lite. Om man tvingar ner tempot tycker jag att man får mer utrymme att fundera under löpturen, det blir mer avkopplande.

2 kommentarer:

  1. Har dragit ned på tempot också på mina transportpass. Har blivit mer mängd för min del sista månaderna efter Växjö marathon.
    Förra året sprang jag för fort på alla mina pass vilket innebar att jag kände mig ständigt sliten i vaderna. Nu känner jag knappt av det alls.

    Nu när jag dragit ned på farten på transportpassen så hoppas jag kunna trycka på mer på de sk. kvalitetspassen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tålamod tror jag är viktigt. Våga ta det lugnt och våga springa snabbt.

      Radera