måndag 5 augusti 2013

Summerar vecka 1/10

Första veckan av min marathonträningsperiod är nu genomförd och den har gått ungefär enligt den plan med relativt lösa ramar jag har satt upp. Som jag skrivit tidigare är fokus de första veckorna endast på att samla ihop distansen, tid på fötterna. När man har semester har man ganska gott om tid både för träning och vila däremellan. Men när man samtidigt har en åttaårig sommarlovstjej att ta hand om får man vara lite klurig och passa på att träna när tillfälle ges. I veckan hade jag bra tillfällen då hon måndag till torsdag gick på friidrottsskola några timmar per dag. Så här har veckan sett ut:

Måndag: 24 km distans i ganska lugn fart men mycket backar.

Tisdag: 25 km progressivt, snittfart precis under 4:00/km.

Onsdag: 27 km med några insprängda fartökningar när jag fick feeling. Annars ganska lugnt, typ 4:30-snitt.

Torsdag: 26 km med några fartökningar ibland. 4:19/km i snitt.

Fredag: Fm: 10 km, mestadels terräng, med några fartökningar. Em: 13 km terräng med ca 4 km riktigt hårt mitt i.

Lördag: 21 km med början i riktigt lusigt tempo, typ 6:30, tills jag vande mig vid temperaturen på uppåt 30 grader och kunde rulla på i lite mer anständig fart mot slutet så att snittet landade på låga 5:00/km

Söndag: Vila (var på Liseberg hela dagen).

Totalt: 146 km

Kändes som en ganska perfekt första vecka med ganska mycket mängd och bara små duttar av hårdkörning här och var när det kändes som att det var läge för det. Dessutom skönt att kunna stänga veckan redan på lördagen och ladda hela söndagen för nya tag nästkommande vecka. Planen för nästa vecka är annars ungefär som för den som precis gick, springa mycket men utan krav på fart, ta det som det kommer med blicken riktad mot det som kommer längre fram. Det blir även en liten smygdebut på tävling i form av klubbens inofficiella back-KM på onsdag. Först upp för Ramberget är det som gäller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar