söndag 18 augusti 2013

Mängdvecka de luxe

Sista semesterveckan öppnade möjlighet för riktigt mycket träning i och med att dottern åkt på semester med sin mor och jag hade inga andra saker inplanerade. Var riktigt peppad också att få testa på att verkligen träna som om man vore proffs. I början av veckan hade jag till och med tankar på att stämpla in över 20 mil men jag sänkte sen målsättningen något då målet med träningen ändå inte är att nå över nån godtycklig numerär gräns utan faktiskt också kunna absorbera träningen och bli starkare. Grundplanen var att köra två pass per dag på ca 15 km. Inget direkt fokus på fart men inte heller förbjudet att dra på ibland ifall kroppen skulle ge klartecken. Jag går igenom veckan dag för dag:

Mån: 15 km morgonjogg, riktigt lugnt, typ 5:20/km, lite tung känsla i kroppen. På kvällen träning med klubben, typ fartlek/ backpass med hårt både uppför och i slutet också i en del nerförslöpor. Satsade inte riktigt fullt men drog på bra nerför vilket var riktigt kul. 16 km. Totalt 31 km för dagen. 

Tis: Morgonjogg på 14 km, lite piggare idag, ca 4:30/km. På kvällen åter träning med klubben, snabba gruppen. 4x4 min med 3 min joggvila. Då jag numera egentligen inte kör intervaller så körda jag inte riktigt full ansträngning men höll istället ganska bra tempo på pausjoggen, typ 3:25/4:20-tempo.   17 km. 31 km totalt för dagen. 

Ons: Kände mig tung och sliten och kom inte ut förrän framåt eftermiddagen. Joggade 12 km och bestämde mig för att lägga ner planerna på >20 mil. Totalt 12 km. 

Tor: Var på utflykt till tjejens sommarstuga i Askim och körde morgonpasset längs Säröbanan. 5 km i typ 4:20-tempo bort, kändes tungt i början men piggnade sen till och efter vändning bestämde jag mig för att hinna under 40 min innan 10 km. Körde andra femman på 17:30 och milen på 39:30. 11 km med lite nedjogg. På kvällen skulle vi ha 10 km-test med klubben och den snabbaste skulle vinna en påse gifflar. Vi körde en ganska platt runda runt Utby, en variant på Utbyrundan som jag brukar köra ibland. Jag tänkte egentligen bara hålla marathonfart men giffelpriset och lätta ben gjorde att jag istället nästan maxade. 33:40 på 10 km blev det med skön och lätt känsla. Gott kvitto på att träningen ger utdelning. Har nog aldrig kört en så snabb mil på träning. Sen tryckte jag i mig halva giffelpåsen och mådde illa resten av kvällen. 19 km på kvällen och 30 totalt för dagen. 

Fre: Den ganska hårda gårdagen kändes i kroppen. Tog ett lugnt varv på Skatåsmilen på förmiddagen och ett lika lugnt varv på eftermiddagen. Däremellan horisontalläge i soffan med friidrotten på TV.  12 + 12 km. 24 km för dagen. 

Lör: För att få sällskap fick jag göra avsteg från min regel att inte köra intervaller. Körde 4 x 1000 på platta delen av grusåttan tillsammans med Olle med 7-8 min joggvila emellan. Tänkte först bara hålla ca 3:20-fart men det var för svårt att inte haka på Olle. Första var den tyngsta på 3:14. Sen lossnade det och de följande gick på 3:05, 3:11 och 3:02 utan att jag behövde tokmaxa. Med lång nedjogg blev det 21 km för passet. På kvällen joggade jag ett varv på grusåttan, 9 km med dit och hem. Totalt 30 km för dagen. 

Sön: Lite seg efter att ha varit på 30-årsfest kvällen innan. Men det var ändå skönt att komma ut på ett kortare långpass tillsammans med Olle, Marcus och brorsan. 27 km terräng i skönt sensommarregn med en lite snabbare mil mitt i som gick strax under 4:00-fart. Totalt 27 km. 

Totalt blev det alltså 185 km denna vecka vilket också inkluderade en del fart, inte minst 10 km-testet på torsdagen som kändes riktigt bra. Slutsatsen av denna vecka är att det inte är så svårt att träna på elitnivå om man har möjlighet att bara ta det lugnt mellan passen. Inget pass under veckan har känts psykiskt tungt att genomföra. Snarare har jag längtat efter träningarna medan jag legat på soffan och haft tråkigt. 

Imorgon börjar jobbverkligheten igen och i och med det planerar jag att ta en lugn vecka innan jag kommer in i rutinen igen att kombinera arbete och träning. Dessutom har jag haft en riktigt bra treveckorsperiod sen jag började maratonträningen med veckor på 146, 128 och nu 185 km. Men känslan i kroppen är än så länge, peppar, peppar, bra. Nästa helg vankas det tävling i form av Vasastafetten där jag nu är med för femte året i rad i ett lag från min klubb Solvikingarna. Det brukar bli en riktigt rolig weekend. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar