söndag 9 juni 2013

Alingsåsloppet 2013

Fortsätter min plan att springa många korta lopp i hopp om att bli snabbare. Korta är i det här fallet 10 km eller mindre då jag på nåt sätt och även med tanke på bloggens namn främst ser mig själv som marathonlöpare. Idag var det dags för tredje tiokilometaren för i år, tidigare har jag slutat trea på både Mölnlyckeloppet (32:22 på 300 meter för kort bana) och Säffle Stadslopp (34:05 på knixig bana med trappor). Skulle jag idag kunna klättra högre på prispallen? Enligt speakern var jag tydligen en av favoriterna. Hade inte kollat startlistan innan men speakern nämnde någon för mig okänd orienterare också och väl på startlistan fick jag syn på Mattias Borg från Ullevi som dock gjorde ett gott jobb med att snacka ner sig själv. Men har man gjort låga 30 på milen är man nog rätt vass trots "bara tre veckors träning efter fem månaders uppehåll".

Från start var det som vanligt ett gäng löpare, 6-7 stycken som startade neråt 3:00-fart men som vanligt hade de flesta av dessa dämpat sig efter nån kilometer. Då var det jag, Borg och "orienteraren" som jag senare skulle lära känna som Daniel Wernersson från GMOK i en klunga ytterligare en bit tills vi släppte Borg. Jag tyckte då att mitt sällskap lät rätt så ansträngd i flåset och tippade att också han skulle släppa strax, därför brydde jag mig inte så mycket om honom utan försökte hålla min egen fart och inte bry mig så mycket om taktiskt rävspel. Han lyckades dock fortsätta klistra min rygg på den ganska vindutsatta banan trots att det lät som att han skulle spränga sig när som helst. Banan bestod av två olika varv och var relativt lättlöpt men med några mindre backar. När vi hade gjort första varvet och passerade 5 km-skylten fick jag höra 16:26 av Jogg-Krister som stod där. Jag hade min nuvarande vana trogen ingen klocka så detta var första tidsangivelsen jag fick och den kändes positiv men inte helt överraskande. Det kändes att vi höll bra fart och jag hade inte blivit ledsen om det hela plötsligt transformerats till ett 5 km-lopp och vi kunde få gå i mål. Men det kändes inte heller helt överjävligt och jag trodde nog att jag med lite fokus skulle kunna hålla samma fart 5 km till och därmed få till en riktigt bra 10 km-tid.

Andra varvet började med att vi svängde in på ett grusspår där det var lite småbackar, nu måste han väl ändå släppa tänkte jag. Att ta någons rygg på platten kan hålla rätt länge om man är bra på att frikoppla huvudet och bara följa med. Men det brukar spricka rätt fort om det blir lite backigt. Men icke sa nicke, det var nog aldrig längre än två meter mellan oss inne i skogen. Efter ett tag kom vi ut i ett bostadsområde och asfalt igen, där vid andra vätskekontrollen försökte jag mig på ett litet ryck medan Daniel hällde ett glas vatten över huvudet, men inget fick jag för det. Ok, verkar bli spurt av det här - inte min starka sida men jag borde ändå vara lite piggare i benen än honom. Ungefär samtidigt som de tankarna snurrade i huvudet började jag känna nåt illavarslande i magen. Skit också! -Bokstavligen! Hoppades först att det skulle gå över men strax innan 9 km-markeringen blev behovet så påträngande att jag fick ge efter för det. Två steg in i skogen, som vi då lyckligtvis var i, och ner med brallorna. Tappade nog inte mycket mer än 20-25 sekunder på det hela men det var tillräckligt för att tappa både andraplatsen och en tid under 33 minuter för första gången. Kom in på 33:17 istället, vilket i och för sig är PB på 10 km landsväg (det förra var på 33:35) men ändå jäkligt retligt att missa sub 33 pga en krånglande mage. Hela resultatlistan här.

Kör lite veckosammanfattning när jag ändå bloggar:

Måndag: Drygt 20 km med 10-talet korta fartökningar.

Tisdag: 5 km morgonjogg. Klubbträning på kvällen: 4x4x400 m på grus med 45' vila och 90' setvila.

Onsdag: Ca 60 min traillöpning i lugn fart.

Torsdag: En dryg mil på delar av Salomon Trail Tour-banan på förmiddagen tillsammans med Olle och Mattias K som skulle springa loppet på lördagen. På eftermiddagen grusåttan progressivt, från ca 4:00 till ca 3:20.

Fredag: Vila

Lördag: Uppe med tuppen och körde nästan maxfart på Skatås-femman innan klockan slagit sju, hade ingen klocka så tiden är okänd. Tog det lugnt resten av dagen med dottern som var sjuk.

Söndag: 12 kilometer distans på morgonen med lite fartökningar mot slutet. På eftermiddagen Alingsåsloppet 10 km på 33:17.

Totalt ca 11 mils löpning under veckan. En intressant detalj är att det gick så pass bra (mag-raset borträknat) på tävlingen trots att jag körde 12 km i delvis bra fart bara ca 6 timmar innan.

2 kommentarer:

  1. Grattis till nytt pers!
    Du blir ju bara bättre och bättre för varje dag som går :)

    SvaraRadera
  2. Snyggt att lyckas skita på 20-25 sekunder. Det är bevisligen så att både du och Magnusson (Vasa) är snabba både i och utanför spåret! :)

    SvaraRadera