tisdag 28 maj 2013

Triathlon!?

Av nån anledning, kanske sugen på att göra nåt lite annorlunda bestämde jag mig för att vara med på den första av Mölndal Outdoors pröva-på-triathlon-tränings-tävlingar som gick idag. För några år sedan tränade jag lite simning och cykling när jag fortfarande trodde att alternativträning var nåt bra. Sen har jag kommit underfund med att man blir bra på det man tränar så om man vill bli bra på löpning ska man träna mycket löpning och inget annat. Så sen den insikten har jag inte simmat en meter. Cyklar gör jag förvisso nästan dagligen men bara som ett sätt att ta mig runt i stan och aldrig på ett sätt som gör mig svettig.

Så det var med viss osäkerhet jag krängde på mig en lånad våtdräkt och gick ut i Rådasjön för några timmar sedan. Det var så kallad sprintdistans som gällde, vilket är 750 meter simning, 20 km cykel och 5 km löpning. När jag testade några simtag innan start märkte jag jag dock att våtdräkten hjälper ganska mycket på så sätt att man flyter lättare vilket ger bättre vattenläge och gör så att man kan crawla lättare. Med som enda målsättning att inte bli sist upp ur vattnet bland de ca 50 deltagarna började sen vad som kändes som en evighetslång resa bort och runt en boj som aldrig tycktes komma närmare. Lyckades i alla fall till slut ta mig i land med livet i behåll och med 10-15 personer bakom mig efter att ha crawlat större delen av sträckan. Men det mest positiva nu var att jag tänkte att jag borde stå mig bättre i konkurrensen vartefter delmomenten avlöste varandra. Sprang om några stycken redan på väg upp mot växlingen till cykel, gjorde en ganska snabb växling där jag nog kom om några till och sen i väg på fem varv mellan två rondeller utanför Mölnlycke. Här hade jag ingen koll alls på hur jag låg till och om de jag cyklade om tävlade på korta banan (bara 200 m sim, 3 varv cykel och 2,5 km löpning) eller långa (sprint) eller om dom låg ett varv före mig eller ett varv efter mig. Blev i alla fall inte omcyklad av fler en ett par stycken så jag plockade nog ett gäng placeringar även här. Cyklingen var kul och jag gick på ganska hårt från start men lyckades ändå hyfsat hålla tempot alla varven. Men det var tydligt att det var låren och inte konditionen som var den begränsande faktorn. Fick rejält med mjölksyra på motlutet som fanns på varvet upp mot andra rondellen.

Det är en verkligen speciell känsla att cykla så hårt man orkar i 35-40 minuter och sen hoppa av cykeln och börja springa direkt. Låren känns som klossar och man vill liksom springa snabbare men benen bara lyder inte. Höll nog knappt under 4:00-fart i början, men jag tyckte att det lossnade en aning allt eftersom. Det var också motiverande att nu vara i min starkaste gren och jag började ganska snabbt plocka placeringar. Kom slutligen i mål på en femtonde plats av 44 fullföljande herrar, drygt åtta minuter efter ettan. Tyvärr fick jag bara split på simningen, efter den var jag på 31:a plats, ca 5 minuter efter ettan.

Sammantaget en rolig utflykt i triathlonvärlden och kul att tävla helt utan prestationsångest. Men jag tror inte att det blir nån triatlet av mig även om jag precis anmälde mig till Borås Triathlon 15 juni. Men det blir sista gången lovar jag.

Här är resultaten!

1 kommentar: