söndag 7 april 2013

Veckorapport

Så Vällingby Marathon/Halvmarathon, där jag hade tänkt springa det senare blev inställt. Tråkigt det. Ju fler tävlingar jag springer desto mer uppskattar jag småloppen runt om i Sverige där engagemanget av arrangörerna verkligen lyser igenom i utförandet av loppet. Några värda att nämna är Munkastigen Trail Run, dit jag nu anmält mig även i år, Sandsjöbacka Trail Marathon, samt så klart min egen klubb Solvikingarnas alla tävlingar. Nu blir det från planerade maximalt 6 halvmarathonlopp under våren för att försöka fixa sub 72 minuter endast ett försök och det blir Kungsbackaloppet om två veckor. Oddsen att klara det är väl som jag nämnt tidigare ganska höga, är visserligen i hyfsad form tror jag men man är ju inte bättre än vad man är och när jag gjorde mitt nuvarande PB 73:19 var jag i kanonform och hade en superdag samt draghjälp större delen av loppet. Skitsamma, jag ger det ett försök.

Veckans träning då? Jo jag sitter här och funderar på om den ska sammanräknas nu eller om jag ska ut på en kortare kvällsjogg. Hittills har det i alla fall blivit 13 mil fördelat på 12 pass. Till och från jobbet varje dag förutom i onsdags då jag jobbade kväll och passade på att få in ett 30 km-pass på förmiddagen. Igår också två distanspass och imorse 10 km distans. Inga konstigheter alltså, bara ren löpning i den fart som har känts rätt för dagen, kan variera mellan 3:20 och 5:30 per km uppskattningsvis och ofta varierar farten mycket under själva passen, helt efter inspiration och humör. Inga intervaller eller andra nymodigheter. Den här typen av upplägg brukar funka för mig, även om jag då och då gärna också springer intervaller, men jag tycker ofta att det sliter mycket på bekostnad av den träning jag vill köra dagen efter. Tror inte att det är enstaka pass som bygger form utan en helhet och en kontinuitet.

Nä, nu tror jag faktiskt att det får bli en liten kvällsjogg också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar