söndag 20 maj 2012

Veckosammanfattning

Löpmässigt känns det lite sådär just nu. Den bittra sanningen är att jag inte kan göra så mycket mer inför Stockholm marathon om 13 dagar. Det är väl nu som nedtrappningen ska börja. Och jag vet inte riktigt var jag står formmässigt. Om man ska kolla på siffror hade jag i detta läget förra året sprungit ungefär 200 mil, dvs ca 10 mil per vecka. I år är samma siffra ca 160 mil - 8 mil per vecka. Men som alla vet så är det inget absolut samband mellan träningsmängd och form/prestation. Även om korrelationen ändå är ganska stark. Men jag försöker skita i det och fokusera på vad som är bra. Dubbelpasset i torsdags var bra. Jag har persat på en landsvägsmil i år samt på grusåttan i Skatås.

Den här veckan landade på precis över 100 km. Idag hade jag just på grund av ångesten inför Sthlm tänkt köra 30 km marafart. Jag gjorde det 3 veckor innan Berlin 2010 och det var ganska tufft men funkade och gav självförtroende och sen på maran höll jag exakt det tempot i 42 km, halvmarapasseringen var på sekunden samma som halvmarapasseringen på genrepspasset.

Nu blev det inget sånt pass idag och det var nog bra för jag hade aldrig pallat det. Det blev 27 km tillsammans med Ragnar (som också ska till Sthlm) och Joakim. 4:36/km på blandat underlag genom Ängårdsbergen, Sisjön och tillbaka genom Toltorpsdalen. Det var tufft så det räckte i värmen.

Det känns lockande att köra på hårt en vecka till bara för att ta igen missad träning. Men det smartaste är nog istället att acceptera läget som det är och hoppas att det ändå kan gå hyfsat bra.

2 kommentarer:

  1. Backigt var det också på sina ställen...

    Vi snackade om det där med tvångsmässiga förhållanden till siffror under början av passet, och skrattade åt fenomenet. Sen, efter att vi skilts åt i Toltorpsdalen så tog jag en tvåhundra meters omväg i Krokslätt för att komma över 30km...

    Lycka till nu med de sista två veckorna. Jag tror att du persar, faktsikt.

    SvaraRadera
  2. Det finns ju en chansning man kan göra genom att köra så kallad "crash training" alltså väldigt hårt den här veckan och sedan nästan ingenting nästa vecka. Resultatet kan bli extremt åt båda håll.. men kan kanske vara värt en chansning om du ändå inte tror att resultatet blir bra i Sthlm.
    Lite längre förklaring http://www.serpentine.org.uk/pages/advice_frank19.html
    Jag tar inget ansvar för överträning, skador eller PBn som sätts med denna metod.
    /Daniel

    SvaraRadera