söndag 1 april 2012

En vecka till då rå...

Förra söndagen satt jag och funderade på att försöka få till en riktig mastodontvecka denna vecka. Typ försöka komma över 20 mil för första gången. Jag tror att mitt veckorekord är några km kort om 16 mil. Jag släppte dock den tanken. För det första för att det skulle vara så jäkla jobbigt (och jag är faktiskt ganska lat av mig) och för det andra för att jag inte vet om det egentligen skulle tjäna någonting till. Diskussionen om relationen mellan träningsmängd och resultat i löpning har ju funnits länge och jag har berört det flertalet gånger även här i bloggen så jag lämnar det med konstaterandet att jag egentligen tror mycket på mängd men jag tror inte att det finns något linjärt samband mellan mängd och resultat.

Jag vill ju gärna ha ett axiom att utgå ifrån när det gäller min träning. (Var tvungen att Wikipedeiza ordet axiom här för att inte göra bort mig och det betyder "en grundsats som kan accepteras utan bevis".) Alltså behöver jag en grundsats att hänga upp min träning på för att inte bli vilsen. Och för närvarande är den grundsatsen att känna efter och träna smart. Och jag tror inte att det hade varit smart att pressa in 20 mil på en vecka bara för sakens skull och för att jag hade klubbkompisar som var i Portugal och loggade >20-milaveckor förrförra veckan. Så det blev en vecka på ca 75 km istället. Men med bevarat sug efter mer. Vilket känns ganska värdefullt. Tre hela vilodagar faktiskt. Kör en redovisning:

Mån: VAB och även lite småsjuk själv. 0 km.

Tis: Pigg och glad igen. Klubbträning, intervaller. 6x2,5' med 1,5' vila + 6x1,5' med 1,5' vila. Riktigt skönt pass på en skön bit av Skatåsmilen. Pepp i benen. Ingen aning om farten. Totalt drygt 20 km troligtvis.

Ons: Sliten i vaderna efter gårdagen. Somnade i soffan när jag kom hem och när jag vaknade var det för sent. 0 km.

Tor: Klubbträning igen. Snabbdistanstorsdag. Då jag fortfarande var sliten i vaderna vill jag köra terräng (terräng som i småstigar/obanat, "trail" kallas det på amerikanska, vet inte om det finns nåt bra svenskt ord) och fick med mig Olle och Jonas på detta. Riktigt skön löpning över bl a Getryggen i Skatås. Totalt drygt 20 km troligtvis.

Fre: 3-4 km till jobbet på morgonen (småstigar). En dryg mil på hemvägen. Även då på småstigar.

Lör: GFIF-intervaller. Hästhagspasset. 3(1100m+1100m+550m) 1' vila och 550m joggvila på 3' mellan seten. Första 2 seten kändes bra och jag höll ungefär 3:10-fart, på sista tappade jag ner till ca 3:20. Totalt drygt 20 km.

Sön: Gubbvadskänning i vänstervaden från gårdagen. Stod över långpass. 0 km.

Totalt alltså ca 75 km och en frustration över att jag tränar för lite. Men jag hoppas att denna frustration ska göra mig till en bättre löpare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar