lördag 11 februari 2012

Fartkontroll

Fortsatt enligt samma koncept denna veckan, fram och tillbaka till jobbet. Kontinuitet bygger en bra grund tänker jag. Enda skillnad är att jag i torsdags kände att jag hade tillräcklig form för att våga mig till en klubbträning. Skippade dock att hänga med de allra snabbaste men hängde med den så kallade fyraminutersgruppen, vilket betyder 4 min/km. Det kändes oftast ganska avslappnat men jag kände samtidigt att uthållighten inte riktigt finns där än, efter en dryg timmes löpning började jag känna mig ganska seg och trött. Idag blev dessutom en liten "fartkontroll" på löpband. Inte min favoritsyssla att springa på band, men, men. Nån slags stege (utan vila emellan): 1-km-avsnitt enligt följande: 5:00/km, 4:17/km, 3:45/km, 3:20/km, 3:45/km, 3:20/km, 3:45/km, 4:17/km. Totalt 8 km på exakt 32 minuter (vilket jag kände mig väldigt nöjd med, alltså att siffrorna på både tiden och sträckan slog över exakt samtidigt till 32:00 respektive 8.00).

Jag tycker alltid att det är lite psykiskt tärande att löpa på band men jag måste säga att ansträngningsnivån under 3:20-avsnitten inte var så tokigt hög, kände aldrig någon syra. I och för sig hade jag ingen lutning på bandet (den funktionen är trasig) så egentligen är det väl lite fuskigt, man ska väl ha 1,5 - 2 % lutning för att det ska vara jämförbart med att löpa "på riktigt". Sen har jag ju faktiskt ingen aning om bandet är rätt kalibrerat eller inte.

Men ändå - nu har jag varit igång nästan på normal nivå i fyra veckor och jag tror att jag nästan är tillbaka där jag lämnade. Enda skillnaden nu mot då är att jag nu är jäkligt sugen på att träna mer och så småningom även tävla. Fem veckor är kvar till planerad tävlingsdebut och jag kommer nog avvakta ett par veckor till med mer specifik fartträning till fördel för grundträning. Känns bra så.

Ca 90 km hittills på veckan och där kommer den nog sluta för jag hinner inte med någon träning imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar