onsdag 20 juli 2011

Sen sist

Sen senaste inlägget har jag faktiskt (med viss inrådan från anhöriga) tagit det lite lugnt. Kan inte säga att jag varit direkt övertränad men kanske lite överfokuserad för att behålla nöjet i träningen. Svår balansgång där - mellan fokus och lättja. Hur som helst blev det tre dagars helvila men på den fjärde dagen gick jag i ren frustration ut och körde ett maxlopp på åttan i Skatås. 27:30 är en helt ok tid på den för mig, knappt en minut långsammare än på vårtävlingen i år men nog det snabbaste jag sprungit den på träning. Veckan, med tre vilodagar slutade på 66 km.

I början av denna vecka har jag varit på lite semester i huvudstaden. Tursamt nog fick jag nys om ett 10 000-meterslopp på Sätra IP - Tour de Sätra. Det var knappt annonserat nånstans och var tydligen egentligen mest tänkt som ett testlopp/träningstävling. 10k-lopp på bana vimlar det ju inte av direkt så jag tog tillfället i akt och letade mig ut till Sätra IP på tisdagskvällen. (I och för sig rena turen att jag hittade då jag varken hade karta eller GPS eller har någon större geografisk kunskap om Stockholm, men det är en annan historia.)

Hade inga höga förväntningar efter att ha spenderat hela dagen med att trampa runt i Stockholm men mitt eget testlopp på åttan i söndags indikerade åtminstone att jag inte är helt ur form. Fick ypperlig draghjälp första halvan av bloggkollegan Swyzak, Lorenso Nesi samt Huruy Gebrehiwet, alla från arrangerande Studenternas IF. Denna andraklunga, som bitvis även innehöll några andra höll perfekt och jämn fart - 3:21 i snitt per km till 16:46 halvvägs. Där nånstans gick jag upp och drog och de andra släppte en efter en. Jag hade ingen riktig koll på vilken placering jag hade, jag visste att det fanns en förstaklunga om 4-5 löpare men såg att flera hade klivit av. Vet egentligen inte om jag gick om någon eller om jag bara varvade löpare, sprang i alla fall förbi några stycken utan att någon av dem gjorde några större ansträngningar till att hänga på. Det kändes ganska kontrollerat och jag höll i princip tempot hela vägen och kunde sträcka ut lite sista km. (3:21, 3:19, 3:20, 3:22, 3:22, 3:21, 3:22, 3:22, 3:22, 3:15). I mål som trea på 33:29,4. Hela resultatlistan finns här. Jag fortsätter alltså min tradition för i år med att hyvla av några sekunder åt gången på persen. Detta var 2 sekunder bättre än mitt pers på 10 000, satt i maj i år.

Väldigt trevlig tävling, tack till er som arrangerade och er som sprang. Sen är det tydligen så på tävlingar nu för tiden att deltagarantal och anmälningsavgift står i omvänd proportion till vad man får för priser. Denna tävling var gratis att ställa upp i och alla 12 som gick i mål fick priser, som trea fick man 200 kr presentkort på Runners Store. Väldigt trevligt.



2 kommentarer:

  1. Grattis Mattias :)

    SvaraRadera
  2. Grymt Mattias...! Kul att råkas igen även om du rann ifrån mig denna gången oxå... =)

    SvaraRadera