onsdag 27 juli 2011

Mosslöpning

Om jag har oflyt och kommer till helvetet så tror jag fan att helvetet är en stor jävla mosse. Det går inte att springa i en mosse. Benen sjunker ner till över knät när man minst anar det, man ramlar framåt och trycker ner bägge armarna i geggan och kommer knappt upp. Tappar rytmen, har blodsmak i munnen och trillar igen. Kollar på GPS:en - 6:30/km hittills, och två gånger till genom den 1200 meter långa mossen ska avverkas.

Det är Solvikingarnas inofficiella moss-KM och jag har i år tagit mod till mig att ställa upp. Löpning i mossar är - hur bra träning det än är - inget som spontant tilltalar mig, dom har ju liksom lagt en spång över mossen av en anledning. Men det är dubbelt - det är också lite kul att grisa ner sig och bli totalt förnedrad av klubbkompisar som jag på normalt underlag skulle vara an bra bit före.

Jonas C är kungen av mossen med en lång räcka segrar bakom sig och i min mossnaiva värld lät det som en bra plan att ligga i rygg på honom första varvet, följa hans vägval genom mossen för att sen kanske ha chans att gå om. Så mycket för planer. Hängde väl med hyfsat i 100-150 meter, efter att vi kommit igenom mossen för första gången såg jag honom inte längre. Jag ville bryta och gå hem, duscha av mig skiten och äta godis. Men det blev att jag fortsatte ut även på andra och sen även tredje varvet. Tappade ett par placeringar per varv. Kom väl till slut i mål som 6:a tror jag. Det blev en lektion i att lära sig förlora. Och förhoppningsvis bra träning. Men det är inte direkt att jag längtar tillbaka till mossen.

Jonas C lyckades vinna i år igen men fick kämpa bra för segern mot en orienterare från Vänersborg, han vann efter en spurtstrid på en halvmeterbred spång med nån tiondels sekund. Men vi ses igen i Falkenberg på lördag Jonas, då är jag revanschsugen och det finns inte en mosse så långt ögat kan nå!

2 kommentarer:

  1. Låter skitkul det där... :)

    SvaraRadera
  2. Tjena Mattias

    Imorgon plockar Hälle IF hem lagtävlingen i Falkenberg från Solvikingarna! :-)

    Hälsningar:
    Mikael Eriksson
    Hälle IF

    SvaraRadera