måndag 27 juni 2011

Tillbaks i normal träning

Veckan blev den första sen maran i Stockhom för snart en månad sen med lite mer normal träningsdos. Både tävling, kvalitetspass och långpass har hunnits med.

Måndag: 9 km ganska lugn jogg på kvällen. Ganska stel i benen efter föregående helgs tävling och träning.

Tisdag: 7x1000 m med 2 min vila, ungefär varannan uppför och varannan nerför (3:01-3:26, snitt: 3:10) 17 km totalt med upp/ned-jogg.

Onsdag: Skatåsmilen med 3 st fartökningar om 1 km vardera (3:18, 3:19, 3:48). Totalt 11 km.

Torsdag: Tävling 5000 m, Stenkullens IP. Ca 16:11 (inget officiellt resultat ännu). Lång uppvärmning (10 km). 17 km totalt.

Fredag: Långpass på morgonen med Kristoffer Sideby. 30 km blandat underlag, ganska mycket terräng. 4:50-snitt efter en lite snabbare avslutning. 30 km totalt.

Lördag: 9 km lugn morgonjogg. Gjorde ett halvhjärtat försök till lite bålstyrketräning mitt i, 45 sekunder varade det uppskattningsvis.

Söndag: 11 km terräng i FiveFingers. Behaglig fart. Lämnade klockan hemma.

Totalt 104 km på ca 8 h. Ca 17 km "kvalitet".

Detta är ganska exakt den veckomängd som varit mitt snitt räknat ett år tillbaka från idag. Ambitionen är dock att öka mängden en aning med Frankfurt Marathon i sikte. Skulle helst vilja snitta 120 km/v de kommande 15 veckorna. Vi får se hur det går med det. Jag måste komma i gång med transportlöpningen alternativt morgonpassen igen för att lyckas med detta.

För övrigt vann den 23-årige Kilian Jornet Western States 100 mile Endurance Run på 15 h 34 min (trots en felspringning som kostade 15 min). Som jag nämnde igår var det tuff konkurrens. Tvåan i mål, Mike Wolfe, var bara 4 minuter efter. Fyra man var under 16 timmar, 14 stycken kom under 17 timmar.

Kilian Jornet är en riktig bergsget som bland annat innehar rekorden i snabbaste bestigning av Kilimanjaro (5895 möh) med 5 h 23 min och snabbaste bestigning plus nedstigning, 7 h 14 min. På 1 h 51 min sprang hann alltså nedför Kilimanjaro. Ryktet säger att han har rätt bra syreupptagningsförmåga, 88-92 ml/kg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar