lördag 21 maj 2011

Nytt pers på halvmarathon

Göteborgsvarv idag. Planen var att springa kontrollerat. Om jag sagt innan att jag inte skulle gå på max skulle jag ljugit för när väl nummerlappen är på kan jag liksom inte hålla igen. Däremot följde jag nästan planen om 3:32/km som skulle leda till en sluttid på 1:14:35. Första kilometern gick aningen för snabbt, 3:25, sen lyckades jag sänka lite och första femman gick på 17:34 istället för planerade 17:40. Sen gick det snabbt på Hisingen i medvinden och andra femman gick på 17:21 och därmed första 10k på 34:55. 25 sekunder före plan men helt rätt ansträngning med tanke på vindförhållandena och den långa utförslöpan uppifrån toppen av Älvsborgsbron. Jag kände mig fortfarande pigg och som att jag höll igen lite. I rygg hade jag Thomas Carlsson från SAIK som släppte strax efter milen. Därifrån var jag i princip helt själv resten av loppet.

Upp på Göta Älv-bron började det kännas lite tungt för första gången men fortfarande under kontroll. 15k passerades på 52:31 och tredje femman gick på 17:36. På bron kom jag ikapp en löpare som jag sen försökte att taktiskt ligga lite i lä bakom i motvinden upp mot Avenyn. Gjorde så kanske 500 meter men gick sen om och lämnade honom. Sen ensamlöpning igen och det var en del motvind som tillsamman med det lätta motlutet gjorde att farten sänktes något och fjärde femman klockades på hela 18:17. Kunde sen öka lite sista kilometern och komma in på nytt pers: 1:14:39 och en 46:e plats bland herrarna. 17:e svensk och 55:a totalt då jag hade 9 tjejer före mig. Missade alltså måltiden med 4 sekunder men är grymt nöjd ändå då det aldrig var jättejobbigt, även om jag ändå tror att det var en maxprestation. Känner mig inte speciellt sliten någonstans, känns mer som att jag fått ett riktigt bra träningspass. Nu börjar laddningen för nästa helg: SM i marathon.

4 kommentarer:

  1. Grattis! Jag hade själv en fin upplevelse idag (66a) och får nog betrakta mig som återhämtad efter vinterns stressfraktur precis inför Sandsjöbacka Trail Marathon. Fixade detta med 0 intervallpass, och 100% barnvagnslöpning... :-)

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat. Intervallträning tycker jag är överskattat. Stockholm nästa helg?

    SvaraRadera
  3. Nej, långt ifrån form för det! Dt som gäller nu är snabb vätternrunt och triathlon i sommar. Kanske satsar på bättre löptider i höst och funderar på att gå över till lite ultra nästa år, bla UTMB.

    SvaraRadera
  4. Stort grattis Mattias! Är inte särskilt förvånad över att du som vanligt förutspådde ditt lopp.

    Jag tog själv pers med hela tio minuter (21 minuter bättre än förra året). Planen var att gå i 4:10/km och en sluttid på 1:27:30. Missade med 23 sekunder och gick in på 1:27:53.

    SvaraRadera