söndag 8 maj 2011

Bonk på Hisingen

Avsåg att avsluta veckan med ett långpass, sista riktigt långa innan Sthlm. Funderade på att rent av köra en mara fast lite långsammare än tävlingstempo. Jag väntade tills den värsta värmen lagt sig och drog iväg halv sju på kvällen med 6 dl vatten och tre geler. Jag kände redan från början att det inte var någon naturlig långpassdag när allt bara flyter. Det blev ändå att jag sprang på ganska bra och efter ett tag var medelfarten nere på 4:04/km. Hade ätit lite dåligt under dagen och redan efter 15 km började jag få känning av lågt blodsocker. Drog då i mig den andra gelen men det höll inte längre än till knappa 22. Där, vid foten av Älvsborgsbron på Hisingssidan, längst bort hemifrån på hela rundan, ca 16 km kortaste vägen, bonkade jag totalt. Fick stanna och gå uppför till toppen av bron samtidigt som jag tryckte i mig den sista gelen. Kan tilläggas att det inte är några monstergeler jag har, innehåller 80 kcal, alltså ungefär lika mycket energi som man gör av med på en kilometer. På toppen av bron hade jag ändå återfått lite kraft så att jag kunde jogga nerför och genom Majorna till Slottskogen, ca 3km. Sen fick jag åter gå uppför, förbi Sahlgrenska och Wavrinskys plats innan jag försökte mig på lite lätt jogg nerför, förbi Chalmers. Den här gången kom jag bara en knapp kilometer innan jag var tvungen att gå igen. Joggade sen lätt korta små bitar men gångpauserna blev längre och längre och från Korsvägen gick jag ca 90% av de kvarvarande 4 kilometerna hem. Gick fan inte fort heller, blev faktiskt omgången en gång. Haha, det har aldrig hänt förut. Riktigt snurrig kom jag till slut innanför dörren efter att ha varit ute drygt 3 timmar men bara sprungit 2 av de timmarna. 29 km löpning som till slut snittade på 4:11/km och ca 8-9 km långsam promenad.

Rejält hungrig och lite skakig försökte jag trycka i mig allt jag kunde hitta i förråden. Kanske stärker en sån här bonkning kroppen, mitokondriebildning och kapillarisering, vad vet jag. Skönt att vara hemma i alla fall. 119 km blev det totalt på veckan. Hade väl egentligen tänkt få till en bra vecka till innan nedtrappning men just nu är jag faktiskt inte det minsta sugen på att springa.

2 kommentarer:

  1. Kort fråga: hur ser egentligen din kosthållning ut?? Sån total genomklappning ska inte en så meriterad löpare som du drabbas av på en träningsrunda,

    SvaraRadera
  2. Vanligtvis är den ganska bra men just denna dag blev det av olika anledningar lite dåligt med matintaget.

    SvaraRadera