söndag 17 april 2011

Summering av en komma-tillbaka-vecka

40 km slutade veckan på. Har nog inte haft en vecka med så lite mängd sen jag var skadad i maj förra året. Trots mindre förkylningar och småkänningar har jag nästan alltid åtminstone skrapat ihop 70-80 km. Men denna förkylning (kanske tillsammans med 30 km marathonfart mitt i) har verkligen tagit på krafterna både fysiskt och psykiskt, har faktiskt inte känt mig det minsta sugen på att träna. Var lite rädd ett tag att det var något slags överträningssyndrom, mars månad var ju mängdrekord med strax över 500 km. Men nu börjar det faktiskt kännas bra igen. Vilade helt första tre dagarna av veckan efter det avbrutna marathonförsöket i Rotterdam förra söndagen. Var lite sugen på att få revansch redan igår på Kungsbacka halvmarathon men efter hur kroppen kändes på KM på femman i torsdags tog jag mitt förnuft till fånga och valde att komma igång igen i ett lite lagom tempo. Det har jag nu gjort. 5 km lugn jogg i fredags, 11 km lugn terräng/trail-jogg igår och idag 14 km aningen snabbare men ändå bara behagligt (~4:30-fart). Dagens pass var även första gången jag sprang i mina FiveFingers sen i november. Och jag hade verkligen glömt hur mycket jag gillar dem. Även om jag kör nästan all träning i ganska till väldigt tunna skor, har t ex skaffat ett par Merrell Trail Glove, så är det nåt helt annat med FiveFingers (kan jag säga utan att vara sponsrad). Dom är verkligen mer som ett extraskinn än en sko, och jag tycker faktiskt att de separata tåfacken inte bara är en lustig designdetalj utan har en funktion just i detta att skapa känslan av att man bara har ett extraskinn på sig. Igår sprang jag t o m en kilometer helt barfota på en stig med mest packad jord och inte så mycket grus. Detta är självklart ännu skönare men det är ganska ont om så bra stigar. Jag kommer nog aldrig mer springa FiveFingers på tävling (sprang Kungsbackaloppets halvmarathon i dem förra året med ganska sargade vader som resultat) men att träna i dom på skogsstigar är grymt skönt.

Nästa vecka blir inte heller full mängd eftersom jag ska åka bort över påsk men efter det hoppas jag få till 3 bra veckor innan det på nytt blir nedtrappning inför varvet och Sthlm marathon. Jag tror egentligen inte att det är smart att springa en halvmara veckan innan en mara men jag har inte sprungit varvet sen 2008 pga skador och sjukdom så jag är jäkligt sugen på detta. Men Stockholm känns viktigare så jag ska verkligen försöka hålla igen lite åtminstone första milen på varvet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar