tisdag 29 mars 2011

Tisdagsrapport, T-12

Sista rejäla träningsdagen idag. 8 km till jobbet i ganska bra fart, ingen klocka men kändes som en bra bit under 4-fart sista 5-6 km. 1,5 km raka vägen hem och hann få in 45 minuter välbehövlig tupplur innan kvällsträningen. Vaknade helt desorienterad men fattade till slut att jag skulle ut och springa igen. Efter 4 km uppvärmning hade kroppen vaknat till något så när. 2(4x5') med 1' ståvila och 2' blockvila. Alltså 40 minuter fart, lite långt för ett rent intervallpass, siktade därför på att hålla strax under tröskelfart. Höll väldigt jämnt och fint hela vägen, fick draghjälp av Andreas M på första fyra. Snittfart 3:22/km. Kandes som en lagom ansträngning, tufft men kontrollerat, högpuls utan att stumna. Kan jämföras med ett pass jag körde fyra veckor innan Berlin: 6 x 1500 med 2' ståvila/lätt lätt pausjogg, hade då exakt samma snitt, 3:22/km men nu 2 x 1500 längre och kortare vila.

Förra veckan slutade på 109 km med 39 km fart (sub 4). Denna veckan blir lite mindre mängd, kanske 90 km men ungefär lika mycket mängd fart. Har nu bestämt mig att köra den andra vårtävlingen (16 km) på lördag, 8 dagar innan maran. Kanske inte helt "by the book" men jag tror det passar mig, det blir ett sista bra träningspass, ska försöka hålla igen lite åtminstone på första varvet. Förutom det blir det nu bara jogg, 5-12 km per dag, med kanske inslag av ett par km i marafart fram till nästa söndag. 12 dagar kvar. Spänningen stiger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar