tisdag 8 mars 2011

Tisdag och...

...det blev lite fart, både på morgon och kvällspasset. Vilodagen märktes redan på morgonen, inte riktigt lika stela ben som det brukar vara när jag stapplar ut från sovrummet till köket. Lite längre morgonpass hanns med, exakt 10 km, började lugnt, runt 4:20 första kilometrarna och sen kunde jag inte hålla mig utan drog på ner mot marafart sista 6, kändes kontrollerat men ändå lite tyngre som det brukar göra på morgonen. Underlaget börjar nu närma sig helt isfritt också, vilket underlättar fartpassen betydligt.

Efter arbetsdagen blev det hemjogg raka vägen, knappt 2 km och sen en halvtimmas soffpaus innan det var dags att snöra på sig igen för intervallträning med klubben. 7 x ~930 meter platt grus på åttan längs Stora Delsjön, lite bråkig vind men annars perfekta förhållanden. Lite trött i benen men pigg i övrigt. Jag och Joakim R hjälptes åt på de fyra första och Andreas M låg strax bakom. Lyckades fördela krafterna fint över alla sju (om det nu är ett mål i sig) och klockade in alla mellan 2:54 och 3:00 vilket ger km-tider mellan 3:08 och 3:15, snitt på typ 3:11. Helt ok och inte riktigt jobbigt förrän sista biten på den sista. Jag har medvetet sista tiden skruvat ner satsningen en aning på intervallträningen, jag upplever att bara man satsar aningen mindre så är det mycket roligare och inte bara en plåga. Det är möjligt att man förlorar något i träningseffekt på just det enskilda passet på detta sätt men jag tror att man vinner i längden om man bevarar sin lust inför denna träningsform. Detta betyder självklart inte att jag inte anstränger mig. Det ska ju ändå kännas som en lättnad när passet är över, det är en del av det sköna med att plåga sig i grupp på det här sättet. Vad vet jag, det passar mig och jag håller mig relativt skade- och sjukdomsfri. Som avslutning bjöd coach Daniel på lite backsprint i lätt motlut, 4 x ~200 m och 3 x ~120 m. Totalt blev det 20 km på kvällspasset och därmed 30 km idag. Skön träningsdag och jag tror att det var rätt beslut att jag vågade vila helt igår.

2 kommentarer:

  1. Det var nog ett riktigt bra tips när jag tänker efter. Jag kör intervallträning med klubben på onsdagar och varje vecka springer jag tills jag blir yr mer eller mindre. Detta har fått mig att inte vara lite oentusiastisk det senaste. Jag skall helt klart dra ner tempot till en tuff men rimlig nivå ikväll :)

    SvaraRadera
  2. Så där tänker jag med. Om jag skulle ta ut mig max varje gång skulle gnistan dö fortare än kvickt!
    Blev ju ett kalaspass! Är avis på att ni verkar ha barmark...

    SvaraRadera