torsdag 31 mars 2011

T - 10 och summering av Mars

10 dagar kvar. Idag bara lugn fart, 8 km till jobbet. Sen 4 km hem för att hämta dottern, två sista med lite fart. Mars månad blev med 506 km min bästa månad hittills och den första över 500 km. Har varit uppe på 480-490 ett par gånger tidigare. Faktiskt hela fem vilodagar, två av dem pga sjukdom. 40 träningspass, fast ganska många korta, 35 st på 5 km eller mer. Bara två riktiga långpass (>30 km), men 5 dagar där dagsvolymen totalt hamnade över 30 km. En period mitt i där jag fick ihop 170 km på sju dagar, vilket jag tror är rekord.

De senaste 6 månaderna (oktober-mars) har månadstotalerna varit: 493, 473, 487, 458, 454 och 506. 478 km i snitt per månad. Motsvarande rad innan Berlin (mars-augusti) var: 467, 464, 177, 330, 431 och 477. 391 km i snitt. Jämförelsen haltar dock något. Dels var Berlin i slutet av september medan Rotterdam är i början av april. Sen hade jag tävlat mycket hela sommaren innan Berlin. Det senare vet jag dock inte riktigt om det är positivt, att jag tävlat mig i form, eller negativt, att jag slitit ut mig och att formen var på nedåtgående. Känslan i Berlin var dock att jag var i toppform. Så nu får vi svaret, om mängden är allt eller om det viktigaste är att träna smart. Fast ändå inte. Det finns så väldigt många fler faktorer att väga in så det är svårt att isolera en faktor. T ex så ska man ju ha dagen, som det heter. Träningstider tyder på att jag åtminstone är på samma nivå som i september, men det är svårt att jämföra då jag sällan kör exakt samma pass på samma bana.

Men jag tror på mängdkonceptet. Det finns väldigt få elitlöpare som springer mindre än 15 mil per vecka, åtminstone marathonlöpare. Sen hade jag nog trott i höstas att jag skulle göra snabbare framsteg på den är mängden, snittet blir 11 mil per vecka, under ett halvår. I den ursprungliga sub 2:30-planen tänkte jag nog i och för sig att veckosnittet skulle ligga något högre, 12-13 mil typ. Men jag kan inte vara annat än nöjd med den träning jag genomfört, trots väder och underlag. Det enda jag är missnöjd med är att jag inte genomfört ett enda längre marafartspass. Främsta anledningen till detta är att jag var lite sen med att ge upp min sub 2:30-målsättning vilket gjort att jag fått bryta de försök jag gjort för att jag gått ut för hårt.

Marafarten planeras nu till 3:40/km, mest för att det är ett jämnt och fint tal. Det blir 2:34:45 i sluttid. Känns rimligt, 4 sekunder snabbare per kilometer än i Berlin. Jag går dock in med en ödmjuk inställning och kommer sänka farten i tid om jag känner att det inte håller. Jag kommer försöka löpa progressivt även denna gång och sikta på 1:17:30 halvvägs, det finns få bättre känslor än att plocka löpare efter löpare på sista halvan. Rotterdam är dock något mindre lopp än Berlin vilket avspeglas även i toppbredden, min Berlintid hade förra året gett ca 80:e plats i Rotterdam mot 119:e i Berlin. I spannet 2:32 - 2:37 var det ca 25 löpare förra året vilket ökar risken att man kan få springa mycket själv sista biten, det gör mig inte jättemycket men det kan vara betydelsefullt om det blåser. I alla fall bättre än Göteborg Marathon där man som regel löper andra varvet helt själv. Imorgon ska jag träna lite, lite, typ 5 + 5 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar