onsdag 9 februari 2011

Kvalitetsbaksmälla

Konstigt vore väl om inte 4 dagars kvalitetsträning i rad sätter sig i kroppen. Ser det som en del i att man tjoffar till sin lekamen för att den ska tvingas svara och bli starkare. Tror i huvudsak på kontinuitet och att träna sig på att ha lite tråkigt i sin träning och bida sin tid tills lyften kommer. Men det är också stimulerande att variera upplägget lite efter vad man råkar känna för. Så nu blev det 2 veckors uppdämt behov av att kötta som kom till utlopp i de senaste fyra dagarnas hårdkörning. Sista två dagarna blev det dessutom ganska bra mängd med 23 plus 29 km. Men allt har sin tid och nu känns det skönt att bara rasta kroppen på lite jogg till och från jobbet onsdag till fredag. På lördag blir det antingen 3000 meter eller ytterligare ett lugnt joggpass som förberedelse inför söndagens kraftprov, har inte bestämt mig än vilket det blir. Gillar lite experimentella upplägg inför tävlingar som inte är riktiga fokustävlingar, finns mycket att lära i hur ens kropp funkar i det tycker jag. Och jag gillar att köra på mitt eget sätt och inte lyssna för mycket på experterna. Jag tänker enligt axiomet att de som är säkrast på sin sak är de som vet minst.

Tillbaks till rubriken så var det lite stela ben som bar mig 8 km till jobbet i morse, men det var ändå en skön morgonjogg med lite friska minusgrader och ljust ända från start för första gången. Hemjoggen samma väg var tyngre och jag fick kännningar av kolhydratbonkning på bara denna korta jogg. Så nu ligger jag i soffan och är löparbakis, orkade inte ens duscha. Ska jag ju ändå göra det efter morgonjoggen imorgon så jag ser inte riktigt poängen. Kanske blir nya trenden i linje med allt stenålderstänkande som pågått i träningsvärlden sista året, stenålderskost, stenåldersträning, stenåldershygien. Yeah.

För övrigt har jag faktiskt börjat käka D-vitamintillskott. Tror inte mycket på andra vitamintillskott men just D-vitamin finns det en del stöd för att många lider brist på under vintermånaderna när man knappt får nåt solljus på huden. Jag ser ju nästan bara solen på helgerna, likt många andra som vistas inomhus hela dagarna.

2 kommentarer:

  1. D-vitamin tror jag också på. Köpte hela resonemanget och tyckte det kändes helt logiskt när jag hörde D-vitamingurun Mats Humble föreläsa. Förra vintern körde jag också tillskott. Denna vinter testade jag en mer miljöfarlig variant av D-vitaminbooster, men det kändes ändå som en bra idé:
    http://www.youtube.com/watch?v=AnDRKqpw9Kk

    (lite töntigt att springa runt och filma sina löprundor - men vi kunde inte låta bli)
    /Johan

    SvaraRadera
  2. Stenåldershygien låter inte fel! Tänk dessutom att få slippa att raka sig :). D-vitamin är för min del också det enda som gäller. Jag är iofs inte helt övertygad om att det fungerar, men en sak är säker, någon D-vitamin får vi inte som nordbor denna tid på året. Även om solen tittar fram lite då och då så skall man nog enbart se det hela som ljusterapi.

    Tydligen skall det vara så att solen bör komma över 45 graders vinkel för att överhuvudtaget kunna förse oss med D-vitamin. När den står så lågt som den gör nu så filtreras det mesta bort av vårt kära ozon.

    4-6000E är nog varken överdrivet eller på något vis skadligt i tablettform, bara för plånboken säkerligen.

    SvaraRadera