söndag 16 januari 2011

4:21.03 och sammanfattning av vecka 2

Det var tufft men över innan jag hann fundera över det. Jag hamnade i andraspår hela första varvet och drog sen på rätt hårt ett halvt varv för att få en bra placering och slippa springa för långt. Så jag kom upp på tredjeplats, men den spurten tog en hel del på krafterna och jag kände mig ganska färdig redan efter 400 meter. Höll sen den platsen tills en trio gick om mig med ett par varv kvar. Blev således sexa av åtta deltagare, 15 sekunder efter segrande Mathias Borg från Ullevi FK. Hela resultatlistan finns här. 6 sekunder över målet på 4:15. Inget kanonlopp men det kanske är dags att sänka målsättningarna lite. Enligt MacMillan är det likvärdigt med 9:18 på 3000 meter som jag springer om 3 veckor. Så målsättningen på sub 9:00 måste jag nog justera lite, även om jag tror att jag blir bättre med distansen. Under 9:15 så är jag nöjd. Känns lite nedslående att MacMillan också tycker att 16:14 är en likvärdig prestation på 5000 meter. Jag gjorde ju 16:16 i somras. Att jag inte skulle ha förbättrat mig med mer än 2 sekunder på denna distans på ett halvårs oavbruten träning på för mig hög nivå både kvantitetsmässigt och kvalitetsmässigt känns ju spontant inte bra. Fast detta kanske snarare stärker min misstanke om att 1500 dels inte är den distans jag tränar för och dels att detta var första tävlingen för säsongen och att formen inte är på topp än. Och det ska den ju inte vara förrän om 12 veckor. Så det finns en del ursäkter som gör att jag ännu inte ger upp målsättningen om sub 2:30 på maran i Rotterdam. Det ska ju inte vara för lätt heller. Summan är ändå att jag känner mig peppad inför att träna både mer och hårdare under kommande 10-veckorsperioden innan 2 veckors nedtrappning mot maran börjar.


Veckan då? Jo, den blev helt ok mängdmässigt 106 km. Ett intervallpass, en snabbdistans och en tävling tycker jag kvalar in som tillräckligt även kvalitetsmässigt även om det inte blev mer än totalt 16 km kvalitet. Att mängden blev lite mindre än vad jag siktar på per vecka nu, berodde helt på att det idag blev 1500 meter istället för långpass. Endast ca 4 km idag med upp och nedjogg. Jag har också medvetet tagit det lite lugnt fredag och lördag för att vara utvilad till dagens lopp. Så det var inte arbetsveckan som förstörde träningen, måndag till fredag sprang jag 88 km. I antal pass är det nog rekord denna vecka. Om jag räknar mina morgonjoggar på 2 km till jobbet blev det 12 pass. Fast 2 km jogg är faktiskt inte att betrakta som ett träningspass. Men förhoppningen är att jag ska utöka längden på dessa. Känns ändå bra att ha startat som rutin att springa 2 ggr per dag på vardagarna. Idag var även 20:e dagen i rad utan vilodag.

Ps. Sist så lovade jag att sluta springa om jag inte lyckades med 4:15. Men jag bara skojade. Klart jag ska fortsätta. Ds.

4 kommentarer:

  1. Glöm MacMillan. Jag tror att 1500m ligger såpass långt från "normala" långdistanssträckor att man inte skall dra för stora växlar av den tiden. Du ligger definitivt närmare 9 än 9:15 på 3000m. Dessutom finns det nog 5 sek att kapa på 1500m. En bra dag. Ute.
    /Sander

    SvaraRadera
  2. Skönt att höra detta. Tror ändå att jag ska sänka målsättningen lite inför kommande "träningstävlingar" för att inte bli besviken varje gång. Av de tidsmål jag satte upp förra året var det bara Marathonmålet jag klarade. Så det bådar ju gott i alla fall.

    SvaraRadera
  3. De flesta springer lite sämre inomhus dessutom. Som du var inne på så har du inte tränat optimalt för 1500. Mängden har du, men 1500 kräver ännu mer intervaller, intervaller på olika nivåer. Själv mäktade jag bara med 4.27,19 och 9.31,1 på 3000 m /Mats

    SvaraRadera
  4. Glöm MacMillan, jämför dig direkt med Sander. 5 sekunder efter på 1500 m gånger 28 blir 2 min 20 sekunder efter på maran. Så man kan alltså säga att du ligger på ca 2.32 just nu :)

    Lycka Till!
    // Olle R

    SvaraRadera