onsdag 29 december 2010

Skidlöpning och bara löpning

Fast jag kan inte riktigt kalla det löpning det sätt som jag tar mig fram på skidor. Det går inte fort. Jag trodde det skulle gå fortare med skidor än utan men skidorna är bara ett handikapp för mig. Det finns något som tilltalar mig med det ändå. Jag tror det är barndomsminnen om vinter och varm choklad typ. Varför ska jag annars spänna på mig något som bara sinkar mig. Om jag ligger i hårt och det är bra spår kan jag hålla kanske 4:30-fart på skidor samma sträcka som jag kan hålla 3:30-fart med bara skor. Nä, jag tror dagens varv på milen blev sista skidpasset för säsongen. Jag tror knappt jag fick upp pulsen över 120 ens i dom värsta backarna trots att jag slet ganska bra. Så efter en stunds horisontalläge i soffan fick det bli lite riktig träning också. 2 varv på åttan i ganska bra fart, men utan klocka (skönt) så jag kan inte redovisa några tider.

Annars försöker jag hålla min plan att ta det lite lugnare ett tag nu. Tjuvläste Runner's World på Ica Kvantum, Solinsky-intervjun. Han börjar varje dag med 90 minuters löpning, sen lite mat och vila och sen 2 timmars löpning. Ok, kanske inte så överraskande med tanke på att han är proffs. Men han säger att 90% av det är kvalitet. I det är han nog unik. Borde bli dryga 20 mil i veckan hårdkörning. Man tackar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar