söndag 31 oktober 2010

Skomodifiering och rekordmånad

Funderat på att göra detta länge men inte riktigt vågat. Testade nu på ett par halvgamla Asics DS Racer.


Testade dom sen på dagens långpass, 32 km. Gick utmärkt så nu på kvällen gick jag loss på två par andra skor.

 Saucony Type A2

 Asics Immersion (Billig Stadium-variant)

 Ovan demonstreras tekniken. Verktyget är en gammal brödkniv.

Varför? Kan man då fråga sig. Jo, för att de flesta löparskor har en skillnad i höjd mellan häl och tå på ca 2 cm. Detta, tycker jag, tvingar mig att sätta i hälen först, alternativt ha för stor vinkel i fotleden vid fotinsättning, något som destabiliserar fotleden och gör att man riskerar stukningar om man springer på ojämnt underlag. Skotillverkarna har börjat tänka om lite vad gäller detta men fortfarande ser den stora majoriteten av löparskor ut på detta sätt. Jag har skurit bort en knapp centimeter av yttersulan under hälen vilket faktiskt gör ganska mycket.

Ett annat ämne: Oktober månad tar slut idag och när jag räknade ihop månadens löpta kilometer hamnade jag på 493 vilket är det mesta jag sprungit någonsin på en månad. Och det månaden efter maran. Då kan man ju tänka att det skulle varit smart att lägga den mängdträningen innan maran istället. Men det gjorde inte jag.
Ha det bra!

6 kommentarer:

  1. Berätta gärna hur det funkar på lång sikt med de modifierade skorna. Jag är själv lite för feg för att direkt börja skära i mina löparskor men det kliar i fingrarna. Jag hatar tjockhälar!
    /johan

    SvaraRadera
  2. Tanken har även slagit mig det senaste. Att springa i högklackat kan inte vara så bra. Det extrema exemplet måste ju vara Kayano som har en rejäl sula under hälen. Kan inte förstå hur jag vågat springa i dem så här i efterhand. Nu har jag ju ett bättre löpsteg och guess what! I helgen blev jag äntligen ägare till ett par FiveFingers! Det blev ett par KSO Sport Trek som jag invigde igår. Fantastisk upplevelse. Vore det inte för dig och din blogg så skulle jag förmodligen studsa omkring med mina Kayano fortfarande :).

    493 km är ju kort sagt imponerande. Det lär jag knappast springa på ett kvartal! Bra jobbat!

    SvaraRadera
  3. Inspirerande! Har precis gått lös och gjort om ett par gamla New Balance till en variat på Newton. Skitsnygga blev dom!
    Fredrik

    SvaraRadera
  4. Bra jobbat! Plastbitarna i hålfoten kan du också ta bort. Fyller ingen funktion men väger en del..
    Själv har jag inte vågat ta bort slitsulan i hälen för ren EVA blir väl lite hal och är inte så slitstark. Man skulle kanske ta bort 10 mm mellansula och sen klistra tillbaka slitsulan?

    //Olle R

    SvaraRadera
  5. Bra nytänk där med Type A2-orna. Har du en uppfattning om exakt hur mycket lättare de blev efter modifieringen? Själv har jag mixtrat lite med en annan Type A-modell genom att både limfoga hålen i-genom yttersulan och karva bort 5-10 mm runtom yttersulan framtill. Skorna är rätt bra, men för breda framtill. Jag brukar även ta bort loggor, kapa av hälpartiet bl.a. på vissa skor för att öka komforten och sänka skovikten.

    SvaraRadera